Kyah van Wingerden

KYAH. Moeder. Ondernemer. En daarnaast nog bevlogen werkzaam op de kraam- en verlos afdeling in het ziekenhuis. En.. “fitgirl”!

Toen zij haar 20e verjaardag vierde en achteraf terug keek naar de foto’s, realiseerde ze zich dat ze zich niet comfortabel voelde. En dat is het begin van haar reis geweest. Ze startte met sporten, zorgde ervoor bewuster met voeding bezig te zijn en viel uiteindelijk wel 20 kilo af.  Deze reis delen via Instagram gaf haar een soort van houvast. Haar progressie op die manier vastleggen bleek  niet alleen motiverend voor zichzelf, maar ook voor anderen. Want haar Instagram account groeide naarmate zij meer over haar reis bleef delen. Tot op de dag van vandaag blijft zij haar volgers motiveren door filmpjes en tips te delen. Nu ze moeder is doet ze dat ook over haar postpartum periode.

Want op dit moment richt Kyah zich voornamelijk op haar herstel na de zwangerschap en bevalling. Ze richt zich op het opbouwen van het sporten door rustig te beginnen. Want als kersverse moeder ligt haar focus ook en vooral op haar lieve zoontje Mace. Op haar account deelt ze daarom zo nu en dan naast tips en filmpjes over sporten, voeding en gezondheid, ook meer van haar leven als nieuwe moeder.

Benieuwd naar hoe Kyah dat herstel van de zwangerschap en bevalling dan aanpakt, vroegen wij haar om tips.

Kyah Kloof

KYAH. Moeder. Ondernemer. En daarnaast nog bevlogen werkzaam op de kraam- en verlos afdeling in het ziekenhuis. En.. “fitgirl”!

Toen zij haar 20e verjaardag vierde en achteraf terug keek naar de foto’s, realiseerde ze zich dat ze zich niet comfortabel voelde. En dat is het begin van haar reis geweest. Ze startte met sporten, zorgde ervoor bewuster met voeding bezig te zijn en viel uiteindelijk wel 20 kilo af.  Deze reis delen via Instagram gaf haar een soort van houvast. Haar progressie op die manier vastleggen bleek  niet alleen motiverend voor zichzelf, maar ook voor anderen. Want haar Instagram account groeide naarmate zij meer over haar reis bleef delen. Tot op de dag van vandaag blijft zij haar volgers motiveren door filmpjes en tips te delen. Nu ze moeder is doet ze dat ook over haar postpartum periode.

Want op dit moment richt Kyah zich voornamelijk op haar herstel na de zwangerschap en bevalling. Ze richt zich op het opbouwen van het sporten door rustig te beginnen. Want als kersverse moeder ligt haar focus ook en vooral op haar lieve zoontje Mace. Op haar account deelt ze daarom zo nu en dan naast tips en filmpjes over sporten, voeding en gezondheid, ook meer van haar leven als nieuwe moeder.

Benieuwd naar hoe Kyah dat herstel van de zwangerschap en bevalling dan aanpakt, vroegen wij haar om tips.

“Het is belangrijk om het rustig op te bouwen. En wat misschien nog wel belangrijker is: kijk naar waar je vandaan komt. Heb je nooit gesport tijdens de zwangerschap? Dan is het niet handig om te doen wat ik doe. Dus kijk goed naar wat je deed voordat je zwanger raakte en neem dat als startpunt. Focus op core, het herstel van de bekkenbodem en ga dan vanuit daar weer opbouwen. Met een sportieve achtergrond kan je sneller en intensiever opbouwen dan zonder sportieve achtergrond. Een goede tip is om te beginnen met ademhalingsoefeningen. Hierbij is het dan belangrijk om goed je buikspieren en bekkenbodemspieren aan te spannen en echt weer te gaan voelen.”

Focus op core,
het herstel
van de 
bekkenbodem en ga dan
vanuit daar weer
opbouwen.
” 

FOCUS OP CORE,
HET HERSTEL
VAN DE 
BEKKENBODEM EN GA DAN
VANUIT DAAR WEER
OPBOUWEN.
” 

"Het is belangrijk om het rustig op te bouwen. En wat misschien nog wel belangrijker is: kijk naar waar je vandaan komt. Heb je nooit gesport tijdens de zwangerschap? Dan is het niet handig om te doen wat ik doe. Dus kijk goed naar wat je deed voordat je zwanger raakte en neem dat als startpunt. Focus op core, het herstel van de bekkenbodem en ga dan vanuit daar weer opbouwen. Met een sportieve achtergrond kan je sneller en intensiever opbouwen dan zonder sportieve achtergrond. Een goede tip is om te beginnen met ademhalingsoefeningen. Hierbij is het dan belangrijk om goed je buikspieren en bekkenbodemspieren aan te spannen en echt weer te gaan voelen.

 

IK ZIE DOOR
MIJN WERK HEEL 
VEEL BEVALLINGEN. IK WEET DAT HET NIET TE 
PLANNEN VALT


“ik zie door mijn
werk heel veel
bevallingen.
Ik weet dat het niet
te plannen valt”

Over zwangerschap & bevalling

“Ik vond het geweldig om zwanger te zijn. In het begin voelde ik me heel goed. Ik ben de hele zwangerschap blijven sporten. Door Corona gingen de sportscholen op een gegeven moment dicht, maar toch ben ik door blijven sporten en dat heeft voor mij echt enorm geholpen in mijn zwangerschap.

De laatste loodjes vond ik wel zwaar. Dat kwam met name door de combinatie zwangerschap en mijn werk. Ik werk in de zorg. Op de kraam- en  verlos afdeling van het ziekenhuis. Voor de voorbereiding op mijn bevalling kwam dat natuurlijk wel goed van pas. Maar tijdens mijn zwangerschap vond ik het fysiek wel zwaar, om dan in de zorg te werken. Ik dacht dat doe ik wel even tot 36 weken. Maar dat viel echt een beetje tegen. Er zijn altijd spoed dingen, dus je moet door blijven gaan, maar mijn lijf was echt uitgeput daardoor. Ondanks dat mijn lijf eigenlijk heel fit was zelfs. En ik had geen kwaaltjes of iets.

Ik ben met 37 weken bevallen na een inleiding. Dat was voor mij onverwachts. Maar ik heb mij er ook wel op ingesteld. Ik zie door mijn werk heel veel bevallingen. Ik weet dat het niet te plannen valt. Daarom stond ik er open in. Het ging allemaal wel heel snel en ik had het anders voor me gezien.”


Over zwangerschap & bevalling 

“Ik vond het geweldig om zwanger te zijn. In het begin voelde ik me heel goed. Ik ben de hele zwangerschap blijven sporten. Door Corona gingen de sportscholen op een gegeven moment dicht, maar toch ben ik door blijven sporten en dat heeft voor mij echt enorm geholpen in mijn zwangerschap.

De laatste loodjes vond ik wel zwaar. Dat kwam met name door de combinatie zwangerschap en mijn werk. Ik werk in de zorg. Op de kraam- en  verlos afdeling van het ziekenhuis. Voor de voorbereiding op mijn bevalling kwam dat natuurlijk wel goed van pas. Maar tijdens mijn zwangerschap vond ik het fysiek wel zwaar, om dan in de zorg te werken. Ik dacht dat doe ik wel even tot 36 weken. Maar dat viel echt een beetje tegen. Er zijn altijd spoed dingen, dus je moet door blijven gaan, maar mijn lijf was echt uitgeput daardoor. Ondanks dat mijn lijf eigenlijk heel fit was zelfs. En ik had geen kwaaltjes of iets.

Ik ben met 37 weken bevallen na een inleiding. Dat was voor mij onverwachts. Maar ik heb mij er ook wel op ingesteld. Ik zie door mijn werk heel veel bevallingen. Ik weet dat het niet te plannen valt. Daarom stond ik er open in. Het ging allemaal wel heel snel en ik had het anders voor me gezien.”

 

“Ik had de kinderwagen klaar staan toen ik 20 weken zwanger was

 

“Ik had de kinderwagen klaar staan toen ik 20
weken zwanger
was”

 

Had je ‘last’ van nesteldrang?

“Ja! In het begin vooral. Maar aan het einde een stuk minder. Hoewel ik toen wel weer heel druk bezig was met schoonmaken. In het begin draaide het vooral om het klaar maken van alles. De spulletjes verzamelen voor de baby had mijn prioriteit. Doordat de nesteldrang al vroeg begon was ik dus ook al heel vroeg klaar. Ik had de kinderwagen klaar staan toen ik 20 weken zwanger was. En daarna ging ik door met het klaar maken van de kinderkamer. Ik had al snel een bedje de commode, een kast en kleertjes. Dat vond ik ook het leukste om te doen.

Ook op het laatst heb ik nog wel meer spulletjes verzameld. Maar het gros van de spullen had ik dus al heel snel in huis.”

“Ja! In het begin vooral. Maar aan het einde een stuk minder. Hoewel ik toen wel weer heel druk bezig was met schoonmaken. In het begin draaide het vooral om het klaar maken van alles. De spulletjes verzamelen voor de baby had mijn prioriteit. Doordat de nesteldrang al vroeg begon was ik dus ook al heel vroeg klaar. Ik had de kinderwagen klaar staan toen ik 20 weken zwanger was. En daarna ging ik door met het klaar maken van de kinderkamer. Ik had al snel een bedje de commode, een kast en kleertjes. Dat vond ik ook het leukste om te doen.

Ook op het laatst heb ik nog wel meer spulletjes verzameld. Maar het gros van de spullen had ik dus al heel snel in huis.”

Draagzakken

Je beste aankoop?

“Het bevallingsjurkje! Die zit zó heerlijk. Ik ben hierin bevallen en heb het jurkje daarna de hele kraamweek aan gehad. Echt superfijn met de borstvoeding en voor het  huid op huid contact. Maar ook tijdens mijn zwangerschap heb ik het jurkje gedragen. Ik ben echt fan. Het zit lekker comfortabel. En het was zomer, dus een jurkje is dan lekker luchtig.

En de draagzak! Ik had er eentje van By Kay carriers. Zó fijn om toch even je handen vrij te kunnen hebben. Toevallig heb ik hem gisteren nog gebruikt. Ik ging in de tuin wat dingen doen. En soms wil mijn zoontje dan niet slapen. Maar zodra ik hem dan in de draagzak doe, slaapt hij wel.

 

Dit kan je ook tweedehands aanschaffen of huren

“Een kledingkast zou je zeker tweedehands aan kunnen schaffen. En wij hebben de Co-sleeper tweedehands aangeschaft. Dat is echt iets wat je maar heel kort gebruikt. Want na een tijdje gaat je kleintje naar een eigen kamertje. Ik wilde liever geen afgetrapte spullen, maar omdat een co-sleeper juist zo kort wordt gebruikt kan je tweedehands veel goede versies vinden.”

“Ik laat het moederschap
op mij afkomen en luister
vooral naar wat
Mace wil”

“Ik laat het moederschap
op mij afkomen en luister
vooral naar wat
Mace wil”

 

Gouden tip?

Ik sta er heel open in. Ik laat het moederschap op mij af komen en luister vooral naar wat Mace wil. Volgens mij willen de meeste mensen graag de controle houden. Ik ook. Van nature houd ik graag de controle. Maar met een baby werkt dat niet. Je moet je kunnen overgeven. Het los kunnen laten. Dus dat probeer ik te doen. Hoewel het niet altijd makkelijk is. Maar het werkt wel echt heel goed. Ik laat mij helemaal sturen in wat hij wil. En wat hij aangeeft, dat doen we.

Wat ik wel lastig vind, is dat anderen hier weer heel anders tegenaan kunnen kijken. Zo hoor ik geregeld de zin: “je moet hem niet verwennen”. Dat is echt een beetje iets van de oude stempel. Maar dat commentaar is best lastig om los te laten. Uiteindelijk weet ik wat wel en niet werkt en wat het beste is. Dus doe ik het wel gewoon zoals ik het zie. Ik probeer het te negeren en ga er niet echt op in. Lastig is dat deze adviezen en commentaren vaak afkomstig zijn van mensen die dicht bij je staan. Het is natuurlijk wel goed bedoeld.

Mijn gouden tip is dus om naar je baby te luisteren, je baby te volgen en niet met een heel plan te komen. Slaapt je baby bijvoorbeeld de eerste weken bovenop jou? Maak je niet druk. Dan heeft hij dat nodig.

Wat bevallingen betreft heb ik op mijn werk heel veel gezien en meegemaakt. Ik heb veel vrouwen zien focussen op een bevalplan. En vervolgens zag ik dat ze de bevalling als traumatisch hebben ervaren. Daardoor heb ik mij voorgenomen dat niet zo te doen en me te laten meenemen. Dat heeft voor mij wel gewerkt.”

Heel veel liefs,

Kyah